2020. augusztus 11. kedd
[Répcevidék]

Sopronhorpácsi Zöldikék

Zsoldosné H. Kati
Sopronhorpácsi Zöldikék
2019 októberében 1040-re emelkedett az országban ökoiskolaként működő intézmények száma. A klímavédelem, a környezettudatosság és a fenntarthatóságra nevelés egyre nagyobb szerepet tölt be az egész világban.

Ennek fontosságát felismerve a magyar iskolarendszer már másfél évtizede komoly hálózatot üzemeltet ebben a témakörben, mely nem más, mint az Ökoiskola Hálózat. A Sopronhorpácsi Általános Iskola 2017 óta tagja ennek a hálózatnak. Az OFI (Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) a következőképpen magyarázza az ökoiskola fogalmát: „az »öko« szócska előtagként egyre több helyen szerepel. Van mar ökopiac, ökoturizmus, ökogazdálkodás. Ezekben a szószösszetételekben az »öko« szócska mindig arra utal, hogy a tevékenységet olyan módon végzik, hogy közben a lehető legnagyobb mértékig megpróbálják tiszteletben tartani az élővilág érdekeit, megpróbálnak minél kisebb károsodást okozni az ökoszisztémának. Az ökoiskolák tehát olyan iskolák, melyek a fent leírt elvek alapján igyekeznek működni." Egy ökoiskola abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nem csak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság elvei, hanem az iskolai élet minden területén. A tanulókat nemcsak a környezet megvédésére kívánják nevelni, hanem a környezettel való együttélésre is, hogy környezettudatosan cselekvő felnőttekké váljanak. Az iskolában kihelyezett szelektív hulladékgyűjtő szemetes, a pályázaton nyert udvari komposztáló, a tavasszal kialakításra kerülő fűszer- és gyógynövénykert „használata" mellett igyekeznek a gyerekeket megismertetni környezetükkel, az élővilággal, az ember és a természet együttműködésének lehetőségeivel. Ehhez persze sok ismeretet kapnak környezet-, természet- és biológiaórákon, sőt a földrajzórák és a rajzszakkörök is évtizedek óta a természet körül forognak, Varga Hajnalka intézményvezető asszony jóvoltából, kinek szívügye a környezetvédelem. A téma iránt fogékony tanítványai számos rajzpályázaton értek el helyezéseket, a fertő-hansági madaras naptárba is kerültek be pályamunkáik, cselekvési terveik. Ez a tevékenység nagyban hozzásegítette őket, hogy elnyerjék az ökoiskola címet. Ettől a tanévtől kezdődően a gyerekeknek egy újabb lehetőség nyílott gyarapítani ismereteiket. A Zöldike szakkör jelenleg két csoporttal működik, az egyik az 1-3., a másik pedig a 4-6. évfolyamos gyerekekkel. A foglalkozásokat a Soproni Egyetem biológusa, Király Angéla tartja. Alapvető célja lenne a szakkörnek, hogy a gyerekek felismerjék, hogy bár az egyes élőhelyek különböznek egymástól, de minden ökoszisztéma alapja a növényzet. Ennek jegyében teltek az eddigi foglalkozások, így megismerhették a gyerekek, hogy miként alakulnak ki az erdők, mely fő fafajták képezik hazánk erdeit, hogyan jönnek létre a lápok, mocsarak. Az elméleti anyagot rengeteg kisfilm, érdekes videó, prezentáció teszi színessé. Mindkét korcsoport estében nagy érdeklődés övezte a „húsevő növények" bemutatóját. A jövőben is sok aktív program várja a gyerekeket, sor kerül például madáretetők kihelyezésére, madárgyűrűzésre, akvárium telepítésére, nagyítós, mikroszkópos megfigyelésekre, tavasszal a fűszerkert beültetésére, kirándulásokra, túrákra, ismeretterjesztő játékokra, és meghívott előadók is gazdagítják majd a repertoárt.

Úton, út félen történnek érdekes, izgalmas, szokatlan események! Ha ilyet lát, tapasztal, és úgy gondolja,
hogy ezt megosztaná másokkal is küldjön e-mailt, fotót az mailre.