„Pál, Kata, Péter, jó reggelt! Már odakinn a nap felkelt...."-hangzik fel kedden délutánonként Csepregen, a művelődési házban a jól ismert dalocska, Tóth Viktória, óvodapedagógus Mocorgó foglalkozásán. Vidám édesanyák, és különböző életkorú,és ebből következően különböző fejlettségű gyermekeik énekelnek, mondókáznak, bolondoznak itt. A legkisebb baba jelenleg 10 hónapos, a legnagyobb 2,5 éves. A gyermekek kötöttségek nélkül, pillanatnyi kedvük szerint vesznek részt a mókában.
Mi is a Mocorgó lényege? Tulajdonképpen játékok sora, ami az anyával való szoros kontaktusra épül. Régen, amikor több generáció élt együtt ezeket a játékokat az anyák tanították meg lányaiknak. Manapság azonban már nem élnek a családokkal a nagyszülők, így ezt az ősi tudást az anyáknak máshonnan kell elsajátítaniuk.
A testközelség, az anyával való testi-lelki kapcsolat jelent mindent a csecsemők számára. Ez a kapcsolat idővel kissé lazul, de még kisiskoláskorban is szüksége van a gyermekeknek a meleg ölelésre, a szülővel való örömteli játékra.
A gyermek számára a világ az anya ölében, és a közös játékban tárul ki elsőként. A Mocorgó foglalkozásokon egyszerű, mozgással kísért, a magyar néphagyományból merített, 2 személyes játékokat, lovagoltatókat, hintáztatókat, sétáltatókat játszanak és könnyen énekelhető dalokat, ritmikus mondókákat ismételgetnek. Az anyukák cirógatnak, ringatnak, dögönyöznek, csiklandoznak, a babák pedig nagyszerűen érzik magukat. A foglalkozások kidolgozott tematika szerint zajlanak, általában az évszakok változásaihoz kötődnek, ismereteket adnak a színekről, az anyagokról, a formákról, testrészekről és a számokról is.
Mindeközben azonban számunkra láthatatlan folyamatok is zajlanak. Ezek a játékok a gyermekek minden érzékszervét bevonják az észlelésbe, hiszen látják a száj mozgását, hallják a hangokat, érzik a bőrükön az érintéseket, érzékelik a mozgásokat. A különböző csatornákon jövő ingerek aztán az agyban összekapcsolódnak, vagyis ezek a játékok segítik az agysejtek közötti összeköttetések kialakulását. Ezáltal fejlesztik az értelmi képességeket, az érzelmi intelligenciát, a beszédkészséget, a nyitottságot és a kreativitást. Így mind a nehézségekkel küzdő, mind az egészséges gyermekek javára válik.
A foglalkozásokon megtanult játékokat, énekeket aztán otthon is lehet nap mint nap játszani, énekelni, így keltve fel a kicsik érdeklődését a zene,és a művészetek iránt.
A gyerekek a foglakozásokon nem kapnak feladatot, a tanítás az édesanyáknak szól. Az énekszó és a közös játék, lelki táplálék a kicsiknek.A játékok mindig valamilyen testi kontaktusba hozzák a résztvevőket,és olyan közeget teremtenek, ahol a 2 személy közötti érzelmikapcsolat, bizalom megerősödhet.
Miért is jó Mocorgóra járni? Jó a hangulat, jó a társaság, a foglalkozás után lehetőség van egy kis tapasztalatcserére, ismerkedésre. A nagyobbacskák szokják a közösséget, felkészülhetnek az óvodára. Az otthoni játéktevékenység színesíthető, különösen hasznos ez a téli időszakban, mikor gyorsan sötétedik és hosszabb időre a lakásba szorulunk. Emellett öröm látni a gyermekek önfeledt mosolyát, boldogságát, és azt, hogy hétről-hétre hogyan változik, fejlődik a mozgásuk, és az idegenekkel való kapcsolatuk.
Ha a leírtak alapján valakinek kedve támadt részt venni a foglakozásokon, arra a védőnőkkel történő egyeztetés után van lehetőség. Minden érdeklődő, játszani vágyó édesanyát szeretettel várunk!