Milyen iskolát válasszunk?

Hagyományos, porosz rendszerű iskolát vagy az alternatív oktatást?

2015. október 27. | Szerző: (X)
Témakör: Oktatás | Település: Szombathely
Milyen iskolát válasszunk?

Már elkezdődtek a nyílt napok az általános iskolákban, és ezzel megjelent a kérdés az óvodából továbblépő gyermekek szülőiben is. Melyik iskolát válasszuk? Hol lesz jó helye a gyermekemnek? E kérdésre sokféle módon igyekeznek választ találni a szülők, különböző mérlegelési szempontok szerint.

Hol hagynak időt arra, hogy fokozatosan válhasson óvodásból iskolássá a gyermekem? Ha eddig a játék volt a fő lételeme, ne kelljen egyik napról a másikra napi öt 45 perces órát fegyelmezetten végig ülnie. Fokozatosan szoktassák hozzá, a figyelmét, érdeklődését fenntartva, és ne poroszos fegyelmezési eszközöket alkalmazva. (Porosz rendszerű oktatás hazánkon kívül már csak Romániában és Oroszországban van Vekerdy Tamás szerint.)
Hol élvezheti a tanulást? Ahol időt hagynak neki, hogy átélje, megélje a tanultakat. Ahol nem kell két hónap alatt az összes betűt megismernie, hanem örömét leli a betűvetés tudományában, hogy ne legyen majd gondja a betűk összeolvasásával, és a szöveg megértésével.
Ahol nem pusztán tudást akarnak a fejébe tölteni, hanem olyan képességeket kialakítani, mellyel valóban boldogul majd. Ahol nem arra kíváncsiak, hogy mi mindent nem tud, hanem hogy mennyi minden elsajátított már. Ahol úgy néznek rá, hogy a gyermek megérezheti a biztatást, hogy mi mindenre képes lehet ő a maga tehetségével.
Ahol egészséges önértékelése lesz. Nemcsak teszteken mérik, hogy „hány százalékos", hanem van idő szóban meghallgatni, megismerni, hogy megláthassa a szülő és a pedagógus, mivé növekedhet a gyermek.
Hova jár hát örömmel majd a gyermek? Nemcsak az első napokban, hanem az évek múltán is. Az Apáczai Waldorf Iskola nyílt napjain választ lehet kapni ezek re a kérdésekre. Ide a felső tagozatban is örömmel jön a gyermek, hisz élményt jelent neki a tanulás, és ezzel az élményszerű oktatással mélyebben elraktározódik benne az ismeret. Itt komolyan veszik, hogy a gyermek azért lép első nap az iskolába, mert tanulni akar, és kötelességüknek érzik a pedagógusok, hogy ezt az érzést, tudásvágyat fenntartsuk. Tudják, hogy negatív értékelések helyett milyen varázsereje van a bíztató szónak. Tudják, hogy egy 6-7 éves gyermek keze még nem fejlődött ki a háromujjas ceruzafogáshoz. Így az első időben vastag ceruzával nagy papírra, nagy füzetbe kezdjük a betűk leírását. Lassan, mesébe, képekbe ágyazva, hogy valóban öröm legyen számára minden egyes betű megismerése, „beléköltözése".
A közel 100 éves múltra visszatekintő Waldorf-pedagógia a gyermek korához igazítja a tanulást, és nem sietteti őket. Felismerte, hogy időt kell hagyni az óvodából iskolába lépő gyermeknek a tanulási képességek megszerzéséhez, hogy valódi képességgé váljanak. Kis adagokban, időt hagyva az emésztésnek, fokozatosan kell megtanítani írni a gyermeket, hogy az írás ne egy kognitív ismeretté, hanem képességgé alakuljon. Ha ez a tudás kompetenciává válik, akkor tudja majd a gyermek kifejezni általa a gondolatait, érzéseit. Akkor tudnak majd javulni Magyarország egyre elkeserítőbb eredményei a PISA-felméréseken, ahol nem a lexikális tudásra kérdeznek rá, hanem azokra a képességekre, amelyek az életben való beváláshoz szükségesek. A Waldorf-iskola ez utóbbit tartja szem előtt.
Az Apáczai Waldorf Iskola szeretettel várja az iskolaválasztás előtt álló szülőket programjaira, hogy segítsék őket választ találni kérdéseikre.
Az Apáczai Waldorf Iskola nyílt napja november 5-én lesz Szombathelyen a 11-es huszár 40. szám alatt. További programjainkról a www.apaczaiwaldorf.hu vagy www.facebook.com/apaczaiwaldorf oldalakon tájékozódhat.

Megosztás:
Úton, út félen történnek érdekes, izgalmas, szokatlan események! Ha ilyet lát, tapasztal, és úgy gondolja,
hogy ezt megosztaná másokkal is küldjön e-mailt, fotót az mailre.
Kapcsolódó képek