Simasági falukirándulás

2018. november 19. | Szerző: Haller Erzsébet
Témakör: Közélet | Település: Simaság

Szeptember utolsó szombatján az időjárás is kegyeibe fogadta azt a mintegy ötvenfőnyi simaságit, akik az Önkormányzat hívó szavára jelentkeztek a falukirándulásra.

A buszon történő elhelyezkedés után 8 órakor elindultunk. Egy kis szíverősítő után izgalommal teli várakozással tekintettünk a ránk váró nap elé. Utunk első állomása Herend volt, célunk pedig az ottani Porcelánmanufaktúra Zrt. meglátogatása. Tárlatvezető röviden vázolta a Porcelánmanufaktúra Zrt. mintegy 200 éves történetét. Az üzemet Stingl Vince alapította 1826-ban.1899-töl Fischer Mór vette át az irányítást, ami aztán fiai és unokája révén generációról-generációra öröklődött. A legújabbkori sikereik 1982-től datálódtak. Ekkor alakultak részvénytársasággá, innentől a tulajdonosi szerkezet is megváltozott, ma már a részvények 30%-a a munkavállalóké. 1999-ben épült fel a Látogatóközpont, más néven Porcelánium. 2014-től újdonságként 3D-s filmeket is vetítenek a látogatóknak, mi is megtekintettünk egy ilyen kisfilmet. A tárlatvezető segítségével áttekinthettük a porcelánkészítés technológiai folyamatait, az alapanyagoktól, a formázáson, az öntésen, az égetésen át az utolsó simításokig, a mázolásig illetve a festésig. Találkoztunk az ott dolgozókkal is, akiktől többen érdeklődtek munkájuk felől. Elmondták, hogy a herendi a világ legnagyobb porcelánmanufaktúrájaként működik. Prioritásuk továbbra is a hagyományok tisztelete, a tradíció és a kézműves technológia. Ma már főleg amerikai és japán megrendelésre készítik a szebbnél szebb dísztárgyakat, virágmintákat, tálakat, csészéket stb. Az 1964 óta működő Porcelánmúzeumban megcsodálhattuk a különböző motívumokkal és mintákkal díszitett gyönyörű tárgyakat, A simaságiaknak legjobban a Viktória, a Rotschild és az Apponyi mintájú készleteik tetszettek. Egyedi figurák közül pedig az oroszlános, teknősbékás, nyulas, lovas és kutyás figurák nyerték meg a tetszésüket. A látogatás végeztével az Apicius kávézóban fogyaszthattunk el egy finom kávét (vagy teát, ki -ki ízlés szerint) valódi herendi csészében szervírozva.
Utunk második állomás a székesfehérvári Bory-vár volt. Ennek története 1912-be kezdődött, mikor is Bory Jenő megvásárolta a fehérvár melletti Mária völgyben azt az egyhektárnyi területet, amin aztán 40 éven át dolgozott és alkotott. Minden nyáron át épített, a szobraiért kapott honoráriumból fedezte az építés költségeit. Saját maga munkájával évről-évre bővítette, gazdagította, díszítette az építményt. A vár részei az alsókert, a rózsakert és művészgaléria, az elefántudvar, a képtár és a százoszlopos udvar. A vár kazamatájától a toronyig 30 méter a szintkülönbség. A várban található 7 torony, 30 helyiség és 3 műterem. Mindenütt szobrok, képek, régiségek, műtárgyak láthatók. Az oszlopos udvar körbefutó folyosóin a magyar történelem nagyjait ábrázoló szobrokat láthattunk. (királyok, főpapok szobrait) A művész saját kétkezi munkájában sokan kételkedtünk, de amennyiben mégis így történt az az alkotó elhivatottságára és megszállottságára vall. E vár megtekintése után Székesfehérvár belvárosában volt szabadprogram, melyet ki-ki érdeklődés vagy kedve szerint tölthetett el. Volt, aki templomokat látogatott, köztük a Nepomuki Szent János templomot. Mások fagylaltot ettek vagy éppen egy padon ülve süttették magukat a kellemes őszi napfényben. Útban hazafelé a csopaki Szitahegyen lévő borteraszon vettünk részt egy borkóstolón. Innen gyönyörű kilátás nyílt a Balatonra és a tihanyi apátságra, nem utolsósorban a szépen művelt szőlőkre. A borkóstoló keretében tájékoztatást kaptunk a szőlőben folyó tradicionális művelésről és a pincében zajló kézműves munkafolyamatokról. Méltatták a kóstolandó borok tulajdonságait, értékeit, ízeit, zamatát. Összesen három féle bort kóstoltunk. A vacsorát is itt fogyasztottuk el, mely mindenkinek nagyon ízlett. A késő esti hazaérkezés után a résztvevők véleménye megegyezett abban, hogy szép és tartalmas volt a kirándulás.

Megosztás:
Úton, út félen történnek érdekes, izgalmas, szokatlan események! Ha ilyet lát, tapasztal, és úgy gondolja,
hogy ezt megosztaná másokkal is küldjön e-mailt, fotót az mailre.