Gazda állás

Nagygeresdiek kalandoztak a Bakonyban

2016. október 18.
Témakör: Közélet | Település: Nagygeresd

Nagygeresd Község Önkormányzata felhívására, szeptember 10-én szombaton falukirándulásra indultunk, hogy az út során felfedezzük a Bakonyban található látnivalókat. Ragyogó napsütés, és nyarat idéző meleg kísérte az egész napunkat.

Pápa városába érkezve, elsőként a Kékfestő Múzeumban tettünk látogatást. Az egykori Kluge cég műhelyét és berendezéseit bemutató kiállítás betekintést nyújt a kékfestő mesterség rejtelmeibe. A munkafolyamat állomásaival ismerkedtünk, a mintázástól kezdve, a festésen keresztül a merítés-szellőztetésen át, a szárításig. Megtudtuk, hogy ez a csodás régi foglalkozás, rengeteg veszéllyel, és nehézséggel járt: vegyszerekkel dolgoztak, és nagyon megterhelő volt a fizikai munka. Tárlatvezetőnktől sok érdekes történetet hallottunk. Maga az épület, a sok eredeti szerszám és gép, nagyon jó állapotban maradt fenn az utókornak.
Később megtudtuk, még időben múzeumnak nyilvánították, így egyben maradt a berendezés.
Pár utcával odébb található az Esterházy-kastély, ahol idegenvezetőnk barokk ruhában fogadta csoportunkat. Rövid 3D-s filmvetítést követően beléptünk a főúri család lakrészébe, ahol szintén a kornak megfelelő ruházatban vártak vendéglátóink. Megelevenedett a múlt: különleges élmény részesei lehettünk. Barokk ruhás fotókat is készítettek, páran közülünk is éltek a lehetőséggel.
Pápának búcsút intve, Bakonybél felé vettük az útirányt. Ezen a tündéri településen található a Bencés Monostor és Kert. A Szent Mauriciuszról elnevezett épületegyüttes és a hozzá tartozó terület, a templomon kívül a szerzetesek lakhelyét, gyógynövényes kertet, és egy arborétumot foglal magába. Az itt élők gyógyteák, lekvárok, likőrök, csokoládék készítésével foglalkoznak. Sokunk számára úgy tűnt, Bakonybél a nyugalom szigete.
Következő úti célunk Magyarország legmagasabban fekvő városa, a „Bakony fővárosa", Zirc volt. A buszról leszállva, impozáns épület látványa fogadott minket: a Ciszterci Apátsági templom és monostor, látogatóközponttal kibővítve várja az érdeklődőket. Csoportunk, az Országos Széchenyi Könyvtár által üzemeltetett Reguly Antal Műemlékkönyvtárat tekintette meg. A műemlékkönyvtár 65 ezer kötetes állománya nagyrészt 18-19. századi, de találhatók egyedülálló ősnyomtatványok is. Az épület különlegessége a kazettás dongaboltozat, az intarziás parketta, illetve faberendezések. A könyvtárat hátrahagyva, polgármesterünk ígéretéhez híven fagylaltoztunk a Monostor Cukrászdában. A hűsítő édesség után a Pannonhalmi Apátság lábánál fekvő Pázmándfalu volt a következő állomás. A Huszár Pincészetben tárt karokkal, és a borkóstolóhoz terített asztalokkal vártak minket. Lila hagymás zsíros kenyeret és öt különböző bort kínáltak kóstolásra. Minden bornak külön története van, melyeket Huszár úr lelkesen hozott a tudomásunkra. Az ismertető után visszakóstolás volt, mindenki a neki legjobban ízlő borból kapott még egy pohárral. Aki egyáltalán nem szeretett volna alkoholt fogyasztani, az helyben készült levendula szörppel csillapíthatta szomját.
A jóízű beszélgetés és kóstolgatás közben a nap is nyugovóra tért. Buszra szálltunk, és meg sem álltunk Csornáig, ahol a Sárkány étteremben már negyedik éve fogyasztjuk vacsoránkat kirándulásaink zárásaként. A gyors kiszolgálásban és a finom ételekben, még sohasem csalódtunk.
A szokásokhoz híven tánccal ért véget a vasárnapra áthúzódó bakonyi kalandozás.

Németh Lajosné

Megosztás:
Úton, út félen történnek érdekes, izgalmas, szokatlan események! Ha ilyet lát, tapasztal, és úgy gondolja,
hogy ezt megosztaná másokkal is küldjön e-mailt, fotót az mailre.