Kirándulás az Őrségben és a Vendvidéken

2019. október 10. | Szerző: Németh Lajosné
Témakör: Közélet | Település: Nagygeresd

Szeptember második szombatján útnak indult Nagygeresd község kiránduló csoportja, hogy megismerkedjen szűkebb hazánk, Vas megye tájaival.

Kissé borús időben gyülekeztünk a Faluház előtt, hogy elinduljunk kirándulásunk első állomására Jákra. A településhez közeledve már messziről látszottak a monumentális középkori bazilika tornyai. A tövében található egy kegytárgy bolt és büfé, ahol a tárlatvezetés előtt reggeli frissítőket fogyaszthattunk és emléktárgyakat vásárolhattunk. Közben megérkezett az idegenvezetőnk, aki nem más volt, mint dr. Rátkai László plébános úr, a jáki plébánia kormányzója. Lendületes, szellemes, szinte már humoros előadásával lebilincselte csoportunkat. Búcsút intve a magyarországi román stílusú építészet kiemelkedő alkotásának, tovább indultunk a Batthyányiak városába, Körmendre. Körbejártuk a várkastély termeit, amelyekben különböző kiállítások láthatók. Megismerkedhettünk a város régészeti leleteivel, céhtörténeti értékeivel, és a főúri Batthyány család életével. Az egyik helységben egy rekonstruált velocipéd állt, amit a vállalkozó kedvű látogatók kipróbálhattak. A cipőtörténeti gyűjtemény, a lábbeli készíts fortélyait jelenítette meg, egy hagyományos suszterműhely formájában. A kézzel készített papucsok, cipők és csizmák között felfedezhető Erzsébet királyné és Jászai Mari cipője is. A tárlat végén gyári technológiával készített lábbelikkel találkozhattunk. Utunk folytatásaként Apátistvánfalvára érkeztünk, ahol a Határőr Emlékhelyen nosztalgiázhattak csoportunk egykor határőr szolgálatot teljesítő tagjai. A múzeum a határőrség mindennapjait mutatja be, eredeti egyenruhákkal, rádiókkal, fegyverekkel, térképekkel, az élethűen berendezett hálókörlettől kezdve a fegyverszobán át a lovas határőrség istállójáig. Az udvaron többek között magasfigyelő, határsorompó, valamint a szögesdrótkerítés egy darabja is látható. A kiállított határőr géppark is teljes, kezdve a lovas szántól, a személyautókon át, a teherautón keresztül, egészen a motorcsónakig. A legérdekesebb darab egy Tupoljev gyártmányú szovjet vízi jármű, ami a Fertő-tavon teljesített szolgálatot. A határőrhősök emlékkövénél elkészítettük a hagyományos csoportképet, majd Szlovénia felé vettük az útirányt. Nem sokkal később Dobronakra érkeztünk, ahol a Trópusi kert és orchideafarmon tettünk látogatást. Az Ocean Orchids Közép-Európa egyetlen orchideatermesztő farmja. A csarnokba belépve, egyszerre elénk tárul a különböző színekben pompázó virágok sokasága. Idegenvezetőnk irányításával, körbenéztünk az eredetileg trópusi éghajlaton élő növényekkel teli kertben. A kis tavacskákkal és egy impozáns vízeséssel gazdagított területen él például a kávé, a vanília, a bambusz, az eukaliptusz, az ananász és a banán. A banánfa - ami igazából nem is fa, - hatalmas leveleivel uralta a kert egyik sarkát. Sétánk során egy üvegfalon keresztül benézhettünk abba az üzembe, ahol évente millió számra nevelik és csomagolják az orchideákat. Az ideális hőmérséklet és páratartalom megtartása miatt a csarnok nem látogatható. A virágok közeli megcsodálásáról viszont nem kellett lemondanunk, hiszen a trópusi túra végeztével levásárolhattuk a belépő árának a felét. Csoportunk tagjai éltek a lehetőséggel, így a vásárlási kedvezményt pár euróval kiegészítve szebbnél-szebb orchideához jutottunk. Már csak egy úti cél maradt hátra, de annak eléréséhez visszatértünk Magyarországra. Magyarszombatfán egy magángyűjteményből származó vadászati kiállítást tekintettünk meg. Érkezésünkkor, először egy elkerített területen élő dámszarvas családot pillantottunk meg, majd az épületben elénk tárult az agancsok, agyarak, preparált állatok sokasága. A tárlat nemcsak a vadászoknak és a vadászat iránt érdeklődőknek kínál látnivalót, hanem mindazoknak, akik szeretik a természetet. Kirándulásunk végén nem maradt más hátra, mint a vacsora, amit Bajánsenyén, a gyönyörű környezetben lévő Berek Halászkertben fogyasztottunk el.

Megosztás:
Úton, út félen történnek érdekes, izgalmas, szokatlan események! Ha ilyet lát, tapasztal, és úgy gondolja,
hogy ezt megosztaná másokkal is küldjön e-mailt, fotót az mailre.