Történelmi időutazás

2017. október 11.
Témakör: Közélet | Település: Nagygeresd

Nagygeresd Községi Önkormányzat szervezésében, a hagyományos őszi kirándulásunk alkalmával Tatára és hazánk fővárosába, Budapestre látogattunk.

Borongós, esős napra ébredt népes csoportunk, de a rossz idő sem szegte kedvét a lelkes társaságnak.
Enesén még szakadó esőben szálltunk ki a buszból, hogy elfogyasszuk a reggeli kávénkat, capuccinónkat.
Kelet felé haladva kitisztult az ég, és mire Tatára értünk, már csak a virgonc szél borzolta a hajunkat.
A város által körülölelt Öreg-tó melletti várat tekintettük meg. A tóparti sétányon elindulva, az északi kapun közelítettük meg az épületet. A tárlatvezetésig, a várudvarból is csodálhattuk a víztükör szépségét.
A tóban halgazdálkodást folytatnak, ezért minden év novemberében lehalásszák, nyáron pedig jó lehetőség nyílik kajakozásra, szörfözésre és sétahajózásra.
A várépületet Luxemburgi Zsigmond építette, de a XV. században élte fénykorát, amikor Hunyadi Mátyás fennhatósága alá került. Földszinti termeiben egy római és egy középkori kőtárat láthattunk.
Az emeleten korabeli bútorokkal, és használati tárgyakkal berendezett szobákon, szalonokon haladtunk át, míg elértünk a gótikus keresztboltozatú lovagterembe. A tárlat legizgalmasabb látnivalója a római szoba, amely faliképekkel díszített, rekonstruált festett teremként fogadja a látogatókat.
A legfelső szinten, a hangulatos kávézó terasza nyújtott csodás kilátást a sokat megélt Öreg-tó fodrozó habjaira.
Tatát hátra hagyva, tovább haladtunk Budapest irányába.
Elérkezett az ebéd ideje, ezért kitérőt tettünk Herceghalom irányába, ahol a Nimród Vendéglőben, lakodalmi díszbe öltöztetett terem és terített asztalok vártak minket.
Erőt, energiát merítettünk a finom falatokból, így folytattuk utunkat időutazásunk második állomására.
A hőmérő higanyszála egyre feljebb kúszott, így ragyogó napsütésben ismerkedhettünk a Budai Várnegyed szépségeivel. A Halászbástya lábától indult barangolásunk. A Jezsuita-lépcsőn felfelé haladva értük el a Szentháromság-teret, melynek központi épülete a budavári Nagyboldogasszony - templom, ismertebb nevén Mátyás templom. Kötetlen időtöltés keretében nézelődhettünk egy órát az UNESCO világörökség listáján szereplő városrészben. Többen közülünk elsétáltunk a Sándor-palotához, - a mindenkori köztársasági elnök rezidenciájához -, ahol szemtanúi voltunk a palota előtti őrségváltásnak.
Az épület mellett található Budavári Sikló felső állomásánál, számos turista várakozott a beszállásra. Mellettük elhaladva közelítettük meg a Budavári Palotát. Körülnéztünk a Hunyadi udvarban, az Oroszlános udvarban, majd visszafelé haladva láthattuk a királyi istállók romjait és a lefedett középkori pincéket.
Budának búcsút intve, a Lánchídon áthaladva érkeztünk a pesti oldalra, az Országház épületéhez.
Az Országházba, mely Magyarország és a magyar demokrácia egyik legfontosabb jelképe, évente félmillió látogató érkezik. Csoportunkat előre meghatározott időpontban fogadták, így egy jól szervezett bemutató keretében nyertünk betekintést az épületbe. A biztonsági beléptető rendszeren áthaladva kezdtük meg, egy órás sétánkat a Parlamentben. Idegenvezetőnk segítségével megtekintettük az épület díszlépcsőjét, kupolacsarnokát, felsőházi társalgóját és a felsőházi üléstermet.
Megismerkedtünk a Ház történetével, építészetével és a benne található műalkotásokkal.
Érdekes történeteket halottunk a kupolacsarnokban kiállított Szent Koronáról, mely a magyar államiság jelképe. Sétánk során Ágh Péter országgyűlési képviselő úr is csatlakozott hozzánk, mert az Ő meghívására és közbenjárásával kirándultunk hazánk egyik legnagyobb létesítményébe.
A díszlépcsőn csoportképet készítettünk, és valamennyien emléklapot vehettünk át a látogatás alkalmából.
Idegenvezetőnktől búcsút vettünk, de képviselő úr a Parlament makettja mellett, további információkkal látta el az érdeklődőket. Többek között megmutatta, hogy hol helyezkedik el a miniszterelnök dolgozószobája.
Az épületet elhagyva a Kossuth térre siettünk, ahol az esti zászlólevonás szem- és fültanúi lehettünk.
Dobszóval kísért díszmenet masírozott át a téren, hogy zenei aláfestés közben vonják le nemzeti lobogónkat.
Az ünnepélyes, gyakorlott mozdulatok alatt Erkel Ferenc: Bánk bán című operájából a legismertebb ária szólt, melynek címe Hazám, hazám. A ceremónia végeztével a külföldi turisták tapssal fejezték ki tetszésüket.
Ők egy bemutatót láttak, - nekünk magyaroknak úgy gondolom, - többet jelentett az a pár felemelő pillanat.
Történelmi időutazásunk végeztével, Etyeken a Milán pincében lazítottunk.
A helyi borok kóstolgatása közben házigazdánk, fatálakon kínálta a saját készítésű finomságait.
Szalámi, füstölt kolbász, szarvas kolbász, szalonna, pácolt marhanyelv, különféle sajtok szerepeltek a kínálatban. Kemencében sült kovászos kenyér, és vajas pogácsa járt a finom falatok mellé.
Vacsora közben villámok cikáztak az égen, de a mennydörgést már elnyomta közösségünk vidám nótázása.
A hosszúra nyúlt nap után, késő éjszaka, sok élménnyel gazdagodva tértünk nyugovóra.
Németh Lajosné

Megosztás:
Úton, út félen történnek érdekes, izgalmas, szokatlan események! Ha ilyet lát, tapasztal, és úgy gondolja,
hogy ezt megosztaná másokkal is küldjön e-mailt, fotót az mailre.
Kapcsolódó képek
Kiemelt cikkek a témában
2017. október 22. vasárnap • Előd
hirdetés
Olvasnivaló a témában
Két csepregi kitüntetett a megyei polgárőrnapon A Polgárőr Érdemkereszt Arany fokozatát vehette át a Vas megyei polgárőr napon Horváth Zsolt, a Csepreg Közbiztonságáért Polgárőr és Bajtársi Egyesület tagja.
Ha szeptember, akkor szüreti felvonulás CsepregenIlyenkor ősszel, szeptember vége felé és október elején a szőlő- és bortermelő vidékeinken mindenütt megélénkül az élet, hiszen kezdődik az év legfontosabb gazdasági eseménye, a szüret.
Téli gumikat nyertekSikerrel pályázott a Hankook gumiabroncs gyártóhoz a Csepreg Közbiztonságáért Polgárőr és Bajtársi Egyesület.